כותרות אחרונות
Search

שמירה על כף רגל סוכרתית

הסוכרת היא בין המחלות הנפוצות בעולם ובשנים האחרונות הוגדרה כמגיפה ע"י ארגון הבריאות העולמי. הסוכרת שנפוצה בכל שכבות האוכלוסייה ובכל הגילאים הינה בעלת השלכות לתפקוד מערכות שונות בגוף ומביאה איתה תופעות לוואי חמורות שדורשות טיפול מונע ומעקב תדיר.

אחת מתופעות הלוואי המוכרות והמסוכנות שיש למחלת הסוכרת היא כף רגל סוכרתית. עפ"י ההגדרה הרווחת רגל סוכרתית הינה זיהום, כיב או הרס רקמות עמוקות בגפה התחתונה של חולה סוכרת

gerev 1

גרבי כותנה מיוחדות

כף הרגל הסוכרתית מתפתחת עקב שלושה גורמים עיקריים:

זרימת דם לקויה לכף הרגל

מחלת הסוכרת גורמת להתעבות דפנות כלי הדם, כתוצאה מכך זרימת הדם לרגליים נמוכה דבר המוביל להתפתחות  של פצעים בכפות הרגליים ובאי אספקת דם תקינה לכף הרגל.

נוירופתיה סוכרתית

נוירופתיה הינה תופעה מוכרת בקרב סוכרתיים. נוירופתיה נגרמת כאשר עצבי כפות הרגליים מאבדים את רגישותם, עד אשר החולה כמעט ואינו חש את כף רגלו. לכן, פעמים רבות החולים אינם מודעים לפציעות בכפות הרגליים עקב חוסר התחושה, ואלו  אינן מטופלות במהירות הנדרשת, מה שעלול להוביל להתפתחות זיהום או כיב ברגל.

פגיעה במערכת החיסון ובכדוריות הלבנות

מחלת הסוכרת פוגעת ביכולת הגוף לווסת את רמת הסוכר בדם. רמת סוכר גבוהה, מפחיתה את יעילותן של כדוריות הדם הלבנות והגוף נותר פגיע יותר לזיהומים, הנגרמים על ידי חיידקים.

שילובם של שלושת הגורמים הללו מהווה מצע בלתי רגיל להתפתחות זיהומים ומקשה מאוד את הטיפול בהם עם הופעתם. לכן, אופן ההתמודדות המומלץ ביותר מתרכז בראש ובראשונה במניעה.

pzira 1

פצירה עדינה

הזנחת כפות הרגליים הינה גורם מספר אחד לכריתות בקרב חולי הסוכרת ומאידך עור מטופח ונקי מפצעים כמעט שאינו חשוף לפגיעה ונזק. לפיכך האמצעים להימנע מפצעים, נגעים וחבלות בכף הרגל, פשוטים מאד אך חשובים:

  1. שמירה על עור נקי מסדקים הנובעים מיובש

  1. הימנעות מיצירת לחץ עודף על הרגל אשר עלול לגרום להיווצרות שלפוחיות

  2. גזיזת ציפורניים בקו ישר ובמרחק סביר מהעור

  1. שמירה על היגיינת כף הרגל על בסיס יומיומי

  1. הימנעות מהליכה עם כפכפי אצבע אשר עשויים לגרום לשפשופים ולחץ .

  1. לבישת גרבי כותנה מיוחדות ונעילת נעליים נוחות