כותרות אחרונות
Search

לקראת הוספת ספרה נוספת ללוחית הרישוי לרכב

לקראת הוספת ספרה נוספת ללוחית הרישוי לרכב

8 ספרות בלוחית הרישוי – מה זה אומר?

בחודשים אלו ממש עולים על כבישי ארץ ישראל כלי הרכב הראשונים אשר נושאים לוחיות זיהוי בעלי 8 ספרות, בשונה מלוחיות הנושאות 7 ספרות שהיו נהוגות בישראל מאז 1980. מה זה אומר, האם יש לכם ממה לחשוש וכיצד, אם בכלל, ניתן להתארגן לכך?

 

כמו כמעט כל דבר היום, גילינו שאפילו לוחיות הרישוי הינן משאב הולך ומתכלה. בשנים האחרונות הבין משרד התחבורה כי זמנן של לוחיות הרישוי בעלות 7 ספרות הינו קצוב ועומד להסתיים. במדינה בה עולים על הכביש מדי שנה כ-300 אלף כלי רכב נוספים, היה ברור שגם היום הזה יגיע. האפשרות של שילוב אותיות בלוחית הרישוי ירדה מן הפרק עקב קשיים טכניים והוחלט שהפתרון הפשוט והזמין ביותר יהיה להוסיף סיפרה ללוחית הקיימת. החל מהראשון ביוני 2017, החלו לנוע על כבישי ישראל רכבים הנושאים לוחית רישוי עם 8 ספרות, במקום ה-7 שהיו נהוגות עד עתה.

 

קצת היסטוריה – איך הכל התחיל?

עם קום המדינה עלה הצורך להחיל שיטה קבועה להנפקת לוחיות הרישוי הישראליות. בתחילה יצאו לוחיות רישוי אזרחיות בנות 4 ספרות, שכצפוי אזלו תוך שנים ספורות. בשנות ה-50 נוספה סיפרה ללוחית הרישוי. מכאן, אגב, נובע שמו של מועדון החמש, העוסק ברכבי אספנות. בשנת 1961 נוספה הספרה השישית ללוחית הרישוי, ובפעם הראשונה תחת שיטתיות ברורה: הספרות הראשונות או המספר כולו הצביעו על אזור רכישת הרכב ושנת יצורו. בשנת 1980 נוספה סיפרה נוספת ושתי הספרות האחרונות הצביעו על שנת היצור. ב1990 השתנה הקידוד, כך ששתי הספרות האחרונות הצביעו על יבואן הרכב, מה שהשתנה בהמשך, אך תמיד היה בעל משמעות כלשהי.

כיום, עם המעבר ללוחיות בנות 8 ספרות, שלושת הספרות הראשונות יהוו אינדיקציה לסוג הרכב.

צילום: שאטרסטוק

מי יושפע מכך?

מהשינוי הקרוב בשיטת המספור יושפעו כל מי שעושה שימוש כלשהו במספרי רכבים. כוחות הביטחון למשל, יצטרכו לעדכן את מחשביהן ותוכנות המחשב שלהן לכאלה המסוגלות לעבד את המספרים החדשים. חברות הביטוח, בעיקר אלה העוסקות בביטוח רכב יהיו מחויבות בשינוי, כמו גם חברות ממשלתיות וכמובן, משרד הרישוי (שהתכונן לכך מבעוד מועד). גם עסקים קטנים, כמו חניונים או יצרני שערים אלקטרוניים שפתיחתם מבוססת על מספר הרכב, יאלצו לעשות את ההתאמות ללוחיות החדשות.

 

האם על האדם הפרטי יחולו חובות כלשהם?

אדם פרטי באשר הוא, בהנחה כי אינו משתמש לפרנסתו או נוחיותו במערכת העושה שימוש במספרי רכב, לא יהיה חייב בשום חובה או שינוי משמעותי.

 

מה יהיה על מכוניתי בעלת מספר בן 7 הספרות?

רכבים בעלי לוחיות רישוי בנות 7 ספרות או פחות אינן חייבות בשום סוג של שינוי. הן ימשיכו לנוע על כבישי ארצנו עם אותה לוחית זיהוי בדיוק והוספת הספרה תתקיים רק ברכבים חדשים. ניתן להניח כי עם הזמן גם לוחית זו תהפוך לפיסת היסטוריה המייצגת זיכרון מתקופה מסוימת, בדיוק כמו לוחיות הנושאות 5 או 6 ספרות, ההופכות להיות נדירות יותר ויותר עם הזמן.

 

אז מה השורה התחתונה?

בסך הכל, לאדם הפרטי אין יותר מדי מה לעשות עם שינוי זה חוץ מלהבינו, להכירו ולדעת את משמעותו החוקית. עיקר העבודה כאן מוטלת על חברות ממשלתיות, ביטוחיות ועסקיות העושות שימוש קבוע במספרי רכבים. עלינו כצרכנים לשים לב שהשינוי מבחינתנו עובר בצורה החלקה ביותר ולדעת שטעויות עלולות לקרות עם המעבר ללוחית החדשה.