כותרות אחרונות
Search

טיפים חשובים לסטודנטים כיצד לשמור על העיניים ולהימנע מיובש

למה סטודנטים ממצמצים פחות ?!

לקראת שנת הלימודים האקדמאית  להלן מספר טיפים חשובים לסטודנטים כיצד לשמור על העיניים ולהימנע מיובש

 

בשונה מהעבר, הסטודנטים של היום לא רוכשים מחברות ועטים, אלא מעדיפים לסכם את תכני השיעור בלפטופ (מחשב נייד) או בטאבלט הכי חדיש שרכשו מבעוד מועד. הסטודנטים הצעירים מבלים שעות מרובות של לימודים אינטנסיביים מול מסכי המחשב, צורת עבודה זו בסביבת כיתה ממוזגת במוסדות הלימוד במשך שעות ארוכות יותר מול מסכי המחשב, מובילה להשלכות בדמות עייפות כרונית בעיניים, גירוד בעיניים, טשטוש ראייה וצריבה.

 

פרופ' אור קיזרמן, מנהל מרפאת קרנית ועין–יבשה בית–חולים ע"ש ברזילי, אשקלון, יועץ לבפנטן טיפות עיניים מבית Bayer מסביר על תופעת יובש בעיניים ודרכי טיפול

 

תופעות כמו טשטוש, גירוד עייפות כרונית בעיניים, כל  אלו מסמנות תופעה שרבים סובלים ממנה – יובש בעיניים. מיליוני אנשים ברחבי העולם סובלים כיום מתופעה מודרנית זו והיא מוגדרת כאחת הסיבות המרכזיות מכלל הפניות לרופאי עיניים ומהווה כ-25% מהפונים.

 

יובש בעיניים פוגע באיכות החיים ובאיכות הראייה. עיניים עייפות, צורבות, דומעות ומציקות, מובילות לראייה מטושטשת ולפגיעה בפעילויות יומיומיות כגון: צפייה בטלוויזיה, קריאה, נהיגה בשעות הלילה, עבודה מול מחשב ועוד. למעשה אדם עם עיניים יבשות מרגיש עייף, למרות שהוא לא ובמהלך שעות היום מרגיש צורך לעצום את העיניים, דבר שיכול לפגוע קשות באיכות החיים ובתפקוד היום יומי.

 

תלונות על עיניים מגורות, אדומות, מגרדות ויבשות מתקבלות לעיתים קרובות בקרב צעירים ומבוגרים העובדים בסביבה הכוללת מחשב נייח או נייד, בעקבות משימות קוגניטיביות רבות שהינם מבצעים, הדורשות צפייה במסכים. בנוסף, כיתות הלימוד הממוזגות של הסטודנטים טומנות בתוכן לחות סביבתית נמוכה ובכך תורמות להתאיידות של שכבת הדמעות המגינה על העיניים שלנו ושומרת על רטיבותן. סיבות נוספות המובילות ליובש במסגרות אקדמיות הן זיהום במערכת המיזוג או איכות אוויר נמוכה.

 

מרבית מהסטודנטים מתלוננים על יובש בעיניים לאורך שנות לימודיהם. הסיבה המרכזית נובעת בעקבות שימוש ממושך במסכים, העלול להוביל לתופעה שנקראת "תסמונת הצפיה במחשב" ( Computer Vision Syndrome –CVS) ובנוסף, מסלול החיים העמוס של הסטודנט והעובדה שהם ערים שעות רבות לטובת למידה למבחנים, תרגולים ושילוב עבודה עם לימודים, לא תורם לשיפור תופעת העיניים היבשות. מחקרים שנערכו לאחרונה מראים כי כ- 70% מהעובדים מול מסכים מרגישים יובש בעיניים. נתון זה מתייחס לכלל סוגי המסכים, וביניהם: מחשבים נייחים, לפטופים, טאבלטים, מסכי טלוויזיה, סמארטפונים ועוד…. מבוגרים דיווחו כי הם נוטים להרגיש תסמיני יובש כמו צריבה וגירוי בשעות אחה"צ המאוחרות, בין 18:00-21:00, לאחר יום שלם של לימודים. הרוב המוחלט של המשתתפים במחקר מבלים מול המסך מינימום 3 שעות ביום. עבודה ממושכת מול מסך גורמת לירידה בתדירות המצמוץ, ובכך להיעדר התחדשות הדמעות ופיזורן על גבי הקרנית. בנוסף תסמונת ה CVS בעקבות עבודה ממושכת מול מסכים עלולה להוביל לא רק לתחושות אי נוחות שנובעות מיובש בעיניים, אודם, גרד וראיה מטושטשת, אלא גם לתחושות נוספות כמו למשל כאבי גב, צוואר וכתפיים וכאבי ראש.

 

מבחינה רפואית, ככל שהעין יבשה יותר, כך ריכוז המלחים בדמעות עולה (אוסמולריות גבוהה). התוצאה היא רעילות ונזק לתאי הציפוי על פני שטח העין והיווצרות תגובה דלקתית כרונית בעין. העין תנסה לייצר יותר דמעות (לכן לפעמים יש יובש ולפעמים עודף דמעות), ולהגדיל את קצב העפעוף כדי לפזר את מעט הדמעות הקיימות טוב יותר על פני שטח העין. נזק יכול להיגרם לבלוטות  העפעף המפרישות את מרכיבי הדמעות בשל הגירוי המתמשך ובדרך כלל גם יגרם נזק לשטח פני העין. בגלל בעיה בהפרשת מרכיבים שונים של הדמעות נוצר חוסר יציבות שכבת הדמעות, ונגרמת גם הפרעה בראיה. הסובלים מעין יבשה יתלוננו על עייפות בעיניים, ראיה מטושטשת, ראית קווים והפרעות ראיה אחרות שחולפות אחרי מצמוץ. זאת בנוסף לתלונות של קושי לפתוח עיניים בבוקר, הפרשות על העיניים, עינים אדומות ולפעמים מגרדות.

 צילום- דיוויד גארב

על מנת להקל עיניהם של הסטודנטים במהלך יום הלימודים ולאחריו,  ניתן להתאים את סביבת הלמידה ותנאי הלמידה:

התאמת בהירות המסך, שינוי צבע הרקע מלבן בוהק לאפור וצירוף מסנן אשר יפחית את רמת הסנוור ממסך המחשב; ניקוי האבק לעתים קרובות ממסכים דיגיטליים שיסייע להפחית את בוהק המסך; התאמת המסך בזווית ישרה אל מול הפנים ומעט מתחת לגובה עיניים –לא מומלץ להטות את מסך המחשב; התאמת המסך כך שיהיה מרחק מספיק בין עיני המשתמש והמסך; הפחתת כמות האור בסביבת המסך; הגדלת גודל הטקסט שהמשתמש צופה בו.

 

כמו כן מומלץ להקפיד על מצמוץ תכוף יותר ועשיית הפסקות יזומות בשיטת ה- 20-20-20: כל 20 דקות יש לקחת הפסקה של 20 שניות ולהסתכל על משהו רחוק במרחק 20 מטרים ממך. אפשרות אחרת זה לסגור את העיניים ל-20 שניות כל חצי שעה. במקרים קשים קיימים גם משקפיים מיחודים להגנה על העיניים מהתאורה החזקה של מסכי המחשב.עם זיהוי התסמינים ושינוי סביבת הלמידה בהתאם, חשוב להבין כי מבחינה טיפולית  הטיפול הנפוץ ביותר ליובש הוא הזלפה מקומית של תחליפי דמעות / דמעות מלאכותיות.

 

לא כל תחליפי הדמעות נוצרו שווים. יש תחליפי דמעות השוהים רק זמן קצר בעין ועל כן יעילותם מוגבלת ויש תחליפי דמעות המכילים חומרים משמרים שאסורים לשימוש ממושך ואף יכולים להחמיר את הנזק לפני שטח העין. תחליפי דמעות מתקדמים יותר כדוגמת "בפנטן טיפות עיניים" המכילים חומרים ייחודיים כמו פרו ויטמין B5 וחומצה היאלורונית מאפשרים הצמדות טובה של הנוזל לפני השטח של הקרנית, כך שאין צורך להוסיף טיפות בתדירות גבוהה מאוד ולא מכילה חומרים משמרים.

 

למרות שטיפול זה הוא רק טיפול מרגיע, השימוש בדמעות מלאכותיות לעיניים יבשות יעיל במקרים של יובש קל להקלת התחושה. תחליפי הדמעות מופעים בצורת נוזל, ג'ל או משחה. ההבדל העיקרי בין התכשירים השונים הוא בצמיגות, ההרכב וחומר השימור. הצמיגות מאפיינת את הצפיפות היחסית של התכשיר ומשקפת את משך הזמן שהחומר נמצא על שטח פני העין. התכשירים עם הצמיגות הנמוכה משמשים בדרך כלל במקרים קלים של יובש ולשימוש במשך היום מאחר שהם מטשטשים פחות את הראייה. ככל שהיובש מחריף, יש צורך בתכשיר צמיג יותר על מנת להקל על התסמינים, אך אלה מטשטשים את הראייה ולכן עדיף להשתמש בהם יותר לקראת השינה.

 

במצבים של יובש בינוני עד קשה רצוי מאד להיוועץ ברופא עיניים מומחה לעין יבשה. הרופא יבדוק את מצב הדמעות ויאבחן איזה מרכיבים חסרים בדמעות של אותו אדם (יתכן חוסר מרכיבים מימייים או חוסר מרכיבים שומניים) וכן יבדוק את מצב פני שטח העין, מצב הבלוטות ויאפיין את מידת הדלקת.  לאחר הכן הרופא ימליץ על תחליף הדמעות המתאים למצב העיניים וכן על טיפולים תרופתיים נוספים בהתאם לנזק הקיים על פני שטח העין.