כותרות אחרונות
Search

חברת הקלינטק "מפל אנרגיה ירוקה" הגיעה לשלב הגמר בתחרות CleanTech Open לשנת 2015

חברת הקלינטק "מפל אנרגיה ירוקה" הגיעה לשלב הגמר בתחרות CleanTech Open לשנת 2015

"מפל" מתחרה בקטגוריית החברות הבוגרות, יחד עם החברות Chakratec ו- GreenIQ

אירוע הגמר של ישראל יתקיים ב-9 בספטמבר בין השעות 15:30-19:30 באודיטוריום ע”ש פורטר באוניברסיטת תל-אביב

תחרות ה- CleanTech Open היא תחרות הקלינטק הגדולה בעולם, והיא מתקיימת במקביל ב-23 מדינות. מדובר באחת התחרויות הבינלאומיות היוקרתיות ביותר בתחום, והיא מציעה פלטפורמה מצוינת למפגש בין יזמים, יועצים ומשקיעים ממספר רב של מדינות. התחרות מיועדת לחברות אשר יש להן טכנולוגיה או מוצר פורץ דרך באחד מהתחומים הבאים: מִחזור אנרגיה, התייעלות אנרגטית, אִחסון אנרגיה, מים ופסולת, רשת חכמה, בניה ירוקה ותחבורה חכמה. בארץ מתקיימת התחרות, תחת המטריה של שבוע היזמות העולמי, בשני מסלולים: CleanTech Open – Global Ideas – חברות שגייסו עד מליון דולר, והמסלול לחברות שגייסו עד חמישה מליון דולר. ישראל השתלבה בהצלחה במסגרת "רשת היזמות העולמית" (GEW), והיא מקיימת מידי שנה מפגשי העצמה ופעילויות נוספות הנוגעות לשילוב אוכלוסיות מוחלשות בעשייה היזמית. ההשתתפות בתחרות פתחה לחברות רבות שווקים חדשים והזדמנויות משמעותיות. רק בשלוש השנים האחרונות יצאו שמונה חברות ישראליות שונות להשתתף בתחרויות עולמיות, וחזרו עם שמונה פרסים ואותות כבוד.

חברת מפל אנרגיה ירוקה מקיבוץ יגור, שקמה בזכות פיתוח של איש מים ותיק  – חנוך מגן, הפכה מסטארטאפ ישראלי קטן לאחת השחקניות החמות בשוק הקלינטק העולמי. החברה  פיתחה טכנולוגיה המפחיתה בצורה משמעותית את צריכת האנרגיה ועלויות האחזקה והתפעול של מתקני טיהור שפכים מוניציפאליים ותעשייתיים. הטכנולוגיה מאפשרת חיסכון של עד כ-70% בעלויות תהליך טיהור השפכים, שנחשב לתהליך בזבזני באנרגיה, ובכך עונה על צורך מרכזי של משק המים הגלובלי. המערכת בנויה מיחידות צפות וניידות המזרימות בועות אויר עדינות אל תוך המים. ניתן להתאים אותה לכל מתקן טיהור, כך שהיא מאפשרת לשדרג גם מתקנים ישנים ולהביא לחיסכון באנרגיה מבלי להקים מתקן טיהור חדש ויקר. בנוסף, השימוש בטכנולוגיה הייחודית של מפל מונע זיהום סביבתי כיוון שהיא מייתרת את הצורך לרוקן את השפכים הגולמיים מבריכות או מאגרים אל נחלים או אל הים בזמן התקנה או טיפול במערכת, כפי שקורה לעיתים בשיטה הקונבנציונלית. הטכנולוגיה של מפל, הרשומה כפטנט בינלאומי, פועלת בהצלחה ובאמתחתה מעל 40 התקנות בארץ ובחו"ל, כולל אנגליה, דרום אפריקה, ברזיל ואנגולה, ומפחיתה עד כ-70% מצריכת האנרגיה של מתקנים אלה לעומת המצב הקודם. המערכת יכולה גם לשמש לטיפול בנוזלים אגרסיביים ומסוכנים, ולכן מתאימה ליישום במגוון רחב של שפכי תעשיה. מייסדי החברה הם חנוך מגן – מפתח הטכנולוגיה, וזאב פישר המנכ"ל.

המתחרה שתזכה במסלול של "עד 5 מליון דולר" תוכרז כחברה המבטיחה בתחום הקלינטק בישראל,  ותזכה לסדרת פגישות בעמק הסיליקון עם חברות רלוונטיות. המתחרים שיזכו במסלול  CleanTech Open – Global Ideas ייצגו את מדינת ישראל בגמר התחרות העולמית שתתרחש בעמק הסיליקון שבארצות הברית, באמצע חודש נובמבר. התחרות בישראל נערכת בשיתוף עם בית ההשקעות קפיטל נייצ'ר המתמחה בהשקעה במיזמי אנרגיה מתחדשת והתייעלות אנרגטית, פורום  MIT ליזמות, המכון לעסקים, סביבה וחברה באוניברסיטת ת"א, חברת אקו ברנד, מכון הייצוא ופירמת עורכי הדין  GT.

יחד עם חברת מפל מתחרות באותה הקטגוריה גם חברת Chakratec, אשר פיתחה מוצר לאגירת אנרגיה וחברת GreenIQ – שפיתחה מרכזיית גינה חכמה החוסכת בתצרוכת המים בגינה.

mapal 1

קצת על הטכנולוגיה של "מפל"

הטכנולוגיה החדשנית של מפל  (FFBA) עונה על צורך הולך וגובר בעולם- לצמצם את צריכת האנרגיה בעשרות אלפי מכוני טיהור השפכים בעולם – הן בארצות מפותחות והן במדינות מתפתחות. הטכנולוגיה נחשבת לפורצת דרך על בסיס חשיבה מחוץ לקופסא –  במקום להתקין את המערכות לטיהור המים על קרקע ישרה ומפולסת מבטון, בתחתית מאגר השפכים, מה שמחייב בד"כ בניה של מתקנים יקרים ומסובכים, מפל פיתחה מערכת צפה, שמשתמשת בפני המים כמשטח מפולס בכל מצב. לפיכך, אין צורך בבנייה מחדש של מתקן יקר בטכנולוגיה חדשה, וניתן להתקין אותה בכל מט"ש (מכון טיהור שפכים) קיים בעלות נמוכה יחסית.

לעומת מערכות האוורור המכני הרגילות, המערכת של מפל בנויה מיחידות צפות וניידות המזרימות בועות אויר עדינות אל תוך המים, המחליפות את המאווררים זוללי האנרגיה. כיוון שהמערכת אינה מותקנת על קרקעית המאגר, ניתן להתאים אותה לכל מתקן טיהור, ונחסך הצורך בהקמת מתקן טיהור חדש ויקר ובניית מתקני בטון יקרים. עלויות התפעול והאחזקה כמעט אינן קיימות. המערכת מבטיחה הפחתה משמעותית בעלויות התפעול הקיימות – אנרגיה + אחזקה.  בנוסף, כיוון שמדובר ביחידות צפות וניידות, הטיפול בהן אינו מצריך לרוקן את הבריכה או המאגר ולכן מונע את שפיכתם של המים המזוהמים אל הנחל או הים.

 mapal 2

זאב פישר, מנכ"ל חברת "מפל אנרגיה ירוקה": "העלייה של מפל לגמר התחרות ממלאת את כולנו בגאווה רבה. שוק הקלינטק בו אנו פועלים הינו מאוד שמרני ויש בו תהליך קבלת החלטות ארוך יחסית, אך ההצלחה של מפל מוכיחה, כי גם בתחום טיהור השפכים ניתן ליישם טכנולוגיה חדשנית, המשלבת ביצועים מצוינים עם חיסכון משמעותי באנרגיה ובכסף. אני שמח על האמון שנתן בנו חבר השופטים המכובד, המעיד על החשיבות שמייחס העולם כולו לתחום התשתיות ככר פורה לחדשנות".

אלה מטלון, יו"ר "רשת היזמות הגלובלית" (לשעבר: שבוע היזמות הגלובלי):

"העשיה של יזמים מוכשרים בתחום ההייטק מהווה תעודה של כבוד לישראל, ומסיטה את תשומת הלב העולמית מהמצב הפוליטי-בטחוני לתרומה האדירה של ישראל במישור של הקידמה הטכנולוגית. תרומה זו חשובה שבעתיים כשהמדובר בתחום הקלינטק, שהוא תחום חברתי מובהק. בשלוש השנים האחרונות קיימה רשת היזמות העולמית בישראל 7 תחרויות מקומיות, ושלחה נציגים להתחרות בעמק הסיליקון, ברוטרדם ובקופנהאגן. התוצאות מרשימות: שתי מדליות זהב עולמיות, שתי מדליות כסף עולמיות, מקום ראשון בקטגוריה מיוחדת, חביב הקהל, ושני ציונים לשבח ( "host of the year"). החשיפה הרחבה מייצרת לחברות שווקים חדשים, ונגישות להשקעות. אנו מאמינים שעוד חברות ילכו בדרכה של אוטואגרונום, גרינספנס ונובה לומוס (זוכות השנים האחרונות), ויפרצו להן דרך לתודעה העולמית."

אבי פלדמן, מנכ"ל קפיטל נייצ'ר, מוסיף: "הקלינטק הישראלי זוכה להכרה בינ"ל משמעותית ביותר בשנים האחרונות. ההשתתפות בתחרות מקנה למיזמים אשר מצויים בשלב הפיתוח הזדמנות ראשונית לחשיפה רחבה בפני קהלי היעד שלהם, משקיעים וקרנות הון סיכון. ההכרה בזוכה הישראלי תהווה מקפצה בינ"ל והזדמנות לחשיפת החברה בפני לקוחות ומשקיעים – ישראליים ובינ"ל".

אודות GEW:

רשת היזמות העולמית היא פלטפורמה שנתית של תוכניות ויוזמות הנוצרות ע"י קהילות המשתתפות ב"שבוע היזמות הגלובלי" בכל נובמבר. מטרת הארגון היא יצירת רשת יזמות עולמית, העוזרת לאנשים מ-160 מדינות לקדם את רעיונותיהם ולהפוך אותם למיזמים חדשים איכותיים​ ​- יצירת ​מקומות עבוד​ה חדשים​, הגברת המודעות לחדשנות בחברה וחיזוק היציבות הכלכלית בעולם.​

אודות פורום MIT:

פורום MIT ליזמות הוא הגוף האיכותי, הוותיק והמקצועי בישראל לקידום ותמיכה ביזמות טכנולוגית. הפורום מקיים​ מפגשי​ ייעוץ אסטרטגי ליזמים ולחברות סט​א​רט-אפ בכל השלבים, ​ומקיים פעילות של העשרת יכולות הניהול של יזמים בהייטק.

אודות  Capital Nature (CN):

Capital Natureהינו הגוף המוביל בישראל להשקעות באנרגיות מתחדשות והוא עוסק באופן פעיל בהשקעה ביוזמות טכנולוגית של חברות קיימות שעדיין מפתחות פתרונות, יזמים בתחילת דרכם ושל מחקרים אקדמיים יישומיים בתחומי האנרגיה.  היא מפעילה מרכז טכנולוגי לחברות הזנק ושדה ניסויים לטכנולוגיות אנרגיה מתחדשת בערבה, ועובדת צמוד עם שותפיה הכוללים את אלביט, רפאל, אורמת, ביטוח ישיר, פרוסיד, קונסנזוס, אוניברסיטת בן-גוריון, מכון ערבה, ואנרגיה מתחדשת אילת-אילות.