כותרות אחרונות
Search

המלחמה על האספלט – איך מתמודדים עם רוכבי האופניים הנעים על הכביש

המלחמה על האספלט – איך מתמודדים עם  רוכבי האופניים הנעים על הכביש

רכיבה על אופניים אמורה להיות אמצעי תחבורה משתלם מכל בחינה – זו פעילות בריאה, ירוקה וכדאית כלכלית. אלא שככל שמתרבים הרוכבים הם נחשפים לעוד ועוד תאונות דרכים בהן מעורבים רוכבי אופניים.

איך לשים לב יותר טוב לנוכחותם של רוכבים בכביש ?

 

בשנים האחרונות יש עליה משמעותית בכמות האופניים החשמליים וכפועל יוצא מכך, עולה גם מעורבותם בתאונות דרכים. רוב רוכבי האופניים החשמליים הם צעירים יחסית, ולכן בעלי ניסיון מועט על הכביש, שטרם התמקצעו במידת השליטה הנדרשת לתפעול כלי מהיר עם גלגלים קטנים יחסית. על פי החוק החדש שעתיד להיאכף בזמן הקרוב מאד – בהעדר שביל מתאים, על כל רוכבי האופניים, הן החשמליים והן הרגילים – לנסוע בכביש. למרות שהחוק מבלבל ולא כולם מודעים אליו, המשמעות המיידית היא הרבה יותר רוכבי אופניים בכבישים. נוכח העובדה שאת השטח הסואן הזה הם יחלקו רוכבי האופניים עם רכבים פרטיים ותחבורה ציבורית, החשש הוא שללא חינוך תעבורתי מתאים עלולה לחול עלייה במספר תאונות הדרכים,

 

המדינה והרשויות המקומיות אמנם עובדות על מהלכים ופתרונות לפרישה של שבילים ייעודיים, ואפילו נתיבי אופניים בין עירוניים באזור גוש דן, אך נכון לעכשיו מדובר בתכניות רחוקות טווח. האופניים יגיעו לכביש בכמות רבה, חלקם עם רוכבים פחות מנוסים, וכנהגים מוטב להיות ערוכים לכך. נהיגה זהירה בסביבת רוכבי אופניים היא תולדה של מודעות וניסיון, אך גם כלים – ריכזנו עבורכם מספר עצות כדי להבחין ברוכבים על הכביש.

 

ביטוח חובה כבר יש לכם?

ככל שזה מגיע לפגיעות גוף, ביטוח החובה כשמו כן הוא – מחייב אתכם לשמור על עצמכם ועל האחרים בכביש. אף אחד לא רוצה להיות מעורב בתאונת דרכים, אך כאשר גם אופניים נכנסים לעניין הביטוח יכול לספק רשת בטחון לפחות בכיסוי הנזקים הפיזיים שנגרמו, ואלו הרבה יותר קריטיים מנזקים לרכב. אם עדיין אין לכם, או שאינכם בטוחים ברמת הכיסוי שלו – זו ההזדמנות לבצע השוואת ביטוח חובה, ולדאוג לשקט הנפשי שלכם.

 

קחו אותם בחשבון

זכרו שאתם יותר מהירים, יותר יציבים ועם פחות שדה ראיה כשזה מגיע לכביש. הסתכלו היטב במראה האחורית ובמראות הצד ואל תשכחו שרוכבי אופניים יכולים להיכנס לשדות ראייה מתים מפאת גודלם. אם אתם כבר עוברים ליד רוכב אופניים עשו זאת בזהירות, בלי תנועות חדות ובמהירות שאינה מסכנת אותו.

תסתכלו על הכביש, לא עליהם

אחת הבעיות הגדולות בנהיגה היא הסחות דעת. כאשר אתם נוהגים תתרכזו בכביש ולא בכל מה שמסביב לו. לא מעט רוכבי אופניים נוסעים בשולי הכביש. לעתים אף בכבישים מהירים, לעתים בדבוקות רכיבה מקצועית ולעתים כי שם הם חשים בטוחים יותר. הניסיון מלמד כי לאן שהנהג מביט – קיימת סבירות שהוא גם יסטה. הסח דעת שכזה הוביל לא פעם לאסונות בהם נפגעו מספר רוכבי אופניים ביחד כתוצאה מסטייה של הנהג ודריסה של דבוקה. תשומת הלב, כמו גם המבט, צריכות להתמקד בכביש ובמתרחש עליו. כך תהיו ערוכים להתמודד עם כל מצב או להיחלץ ממנו. העניין מקבל משמעות כפולה ומכופלת כשמדובר בהסחות דעת דוגמת טלפון סלולארי. השנייה שתסתכלו בו קריטית לאין ערוך עבור רוכבי האופניים.

 

רוכבים, לא רכבים

גם כאשר החוקים אינם ברורים לחלוטין או ידועים לכל עלינו תמיד לזכור כי מדובר בראש ובראשונה בחיי אדם. על האופניים רוכבים גם צעירים אשר אינם מנוסים מספיק בנהיגה זהירה. האכיפה אינה מתייחסת לכל פרט וכלל בנסיעה ולכן יש לא מעט שדות אפורים, כמו נסיעה לילית (לא כל רוכבי האופניים נעזרים בפנסי דרך או מחזירי אור) או חציה במעברי חציה. המשפט "בכביש אל תהיה צודק – תהיה חכם" היה ונשאר כלל היסוד הטוב ביותר כשזה מגיע לנסיעה, ועכשיו הזמן להיצמד אליו עוד יותר.