כותרות אחרונות
Search

האם אוזבקיסטן תהיה היעד החדש של הישראלים ?

אוזבקסיטן – זה סבבה

"אוזבקיסטן יכולה להפוך בעתיד הקרוב לעין ליעד החם הבא של ה"טרקיסטים" הישראלים". כך אומר דקל גבע, סטודנט לרפואה באוניברסיטה העברית, בן 25 ומתכוון הקיץ לבקר באוזבקיסטן; "כיום כבר נפוץ בקרב צעירים רבים לתכנן מסלולי טיול באוזבקיסטן, חלק מהמסלולים הללו אפילו לא מסומנים. לפי הסיפורים שאני שומע מחברים שלי אני מבין שלאוזבקיסטן יש את כל מה שצריך כדי להפוך ליעד החם הבא : ארכיטקטורה מוסלמית מימי הביניים, נופים מדהימים והדבר שהכי מושך מטיילים שכבר ראו חצי עולם – שבילים לא מסומנים".

עם דקל מסכימה חברתו ללימודי הרפואה, הגר קליין. היא טיילה באוזבקיסטן לפני מספר חודשים, ישר לאחר שחרורה מהצבא. הגר יצאה לטיול ביחד עם חברתה. שתיהן רצו להגיע ליעד אקזוטי שאחרים לא היו בו. הן בנו לעצמן מסלול שכלל ביקור בערים עם פניני האדריכלות האיסלמית של ימי הביניים: סמרקנד, בוכרה וחיבה. בנוסף המסלול כלל טיול בהרי צ'ימגאן. הן לקחו איתן מילון רוסי-עברי כי אמרו להן שהמקומיים מדברים או באוזבקית או ברוסית.

uzbek-2

 

האוזבקים תמיד ניסו לבוא לקראתן ולהבין אותן – גם בשפת הסימנים. הגר וחברתה הרגישו בטוחות באופן מלא. "זו תחושה מוזרה, את נמצאת במדינה מוסלמית ולא רק שאת לא מסתירה את העובדה שאת ישראלית, אלא שכשמישהו שומע את זה הוא ישר מנסה לעזור" – מספרת הדר. האוכל האוזבקי התגלה כמאוד טעים ודומה לאוכל הישראלי מזרחי. "אני חושבת שאם הויזה לשם תוזל זה יעודד המון צעירים לטוס ליעד החדש".

uzbek-3

הקונסוליה האוזבקית בישראל מאשרת כי קיים גידול (בכ-10%) במספר התיירים הישראלים באוזבקיסטן. הגידול בזרם התיירים  מקשור ליציבות השלטונית במקום. אוזבקיסטן, לעומת שאר המדינות באזורה שומרת על מדד צמיחה כלכלית קבוע. לפי הנתונים של הפורום הכלכלי העולמי משנת 2015 אוזבקיסטן נכללה בקבוצת חמשת המדינות עם מדד הצמיחה הגבוה ביותר. הנשיא המנוח, אסלם קארימוב, במהלך 25 שנות כהונתו הצליח לשמר את האופי החילוני של המדינה ולספק יציבות שלטונית, ביטחונית ושגשוג כלכלי. בימים אלו אוזבקיסטן נערכת לבחירות לנשיאות שיתרחשו ב 4 בדצמבר. הנשיא הזמני והמתמודד המוביל בבחירות, שאבקטמורזיוייב, כבר הכריז על המשך המדיניות של קארימוב ועל הרחבת שיתוף הפעולה עם המערב. הצהרה זו נותנת תקווה שהיחסים הכלכליים יתרבו והתיירות הישראלית באוזבקיסטן תמשיך לגדול.

נשיאה של אוזבקיסטן היה אסלאם קרימוב, ששלט במדינה מיום עצמאותה ועד מותו לפני מספר חודשים. הנשיא הזמני הינו ראש הממשלה, שבקט מירזייאיב. בחודש דצמבר הקרוב מתוכננות הבחירות לנשיאות, ובמסגרתן ארבעה מועמדים שכולם מוסלמים חילונים, ונראה שהנבחר מביניהם ימשיך את מסורת המדינה החילונית והסובלנית לדתות אחרות וכן את ההתקרבות למערב.

uzbek-1

שגריר אוזבקיסטן בישראל, אויבק אושונוב – גבר אלגנטי ואינטליגנטי, חביב ומסביר פנים, השולט בשפות רבות (אוזבקית ופרסית, רוסית ואנגלית ואפילו מבין מעט עברית). אושונוב משרת בישראל כ- 7 שנים, דואג שהשגרירות שלו תחגוג את החגים היהודיים, מטפח את הקשר היומיומי עם הקהילה הבוכרית בארץ ומאד שמח לפגוש עיתונאים ישראלים, איתם יזם לאחרונה מפגש לא-פורמלי במסעדת "בוכרה היפה", עם אוכל טוב, תוכנית אמנותית ושתיית לחיים – לחיי הידידות בין רפובליקת אוזבקיסטן לבין מדינת ישראל, כן יהי רצון!