כותרות אחרונות
Search

ארוניה-ברי – Aronia berry – מזון-על מגידול אורגני ועכשיו, גם כמיץ וגם כאוכמנייה מיובשת מפירות טריים לשימוש בשיייקים, עוגות, תה, בסלט ועוד……

 

מלכת האוכמניות לשמירה על הבריאות, לסיוע בדיאטה, באימון כושר ולהגנה ממחלות העולם המודרני

בשנה האחרונה נחשפו אזרחי ישראל למלכת האוכמניות הארוניה ברי, על תכונותיה העוצמתיות וטעמה הנהדר, בימים אלו, בתזמון נהדר לקראת ט"ו בשבט, מגיעה לשוק הארוניה ברי גם כפרי יבש מגידול אורגני.

aronia 5

כבר בעבר הרחוק השתמשו האינדיאנים האמריקאים בארוניה ברי, שגדלה באופן טבעי בשיפולי ההרים בארה"ב של ימינו. האינדיאנים ייחסו לארוניה תכונות של: שמירה על הגוף ממחלות, חיזוקו ונתינת אנרגיה ויכולת ריכוז ועבודה. כאשר הגיעו המתיישבים מהמערב לארה"ב, זנחו את הצמח מפאת טעמו העפיץ וזיהויו עם תושבי המקום המקוריים.

לתשומת לבכם, אוכמניית ארוניה ברי טבעית היא מאוד טעימה אך גם חזקה ועפיצה מאד ולכן, מומלץ כדי ל"שחרר" את הטעמים הנפלאים של הארוניה ברי וכדי ליהנות ממנה,  להשרות את אוכמניות ארוניה במים או לשלב אותם בבישולים שונים או במאפים, שייקים, סמותים וכו'.

כיום, צמח הארוניה הוא אולי אחד הסודות השמורים והכמוסים ביותר בכל ממלכת הצמחים, עובדה מפתיעה בהתחשב בהרכב התזונתי מורכב והמרשים שלו. למזלנו חוקרים רבים שעמדו על יתרונותיו הרבים מאז התגלה מחדש ונהיה בשנים האחרונות להיט  וחידשו את השימוש בו בקרב  ספורטאים, חובבי בריאות וצרכני מזון בריא ואיכותי בכל העולם.

aronia 4

הארוניה ברי מכילה עשרות ויטמינים, חומצות אמינו, מינרלים וסיבים. מחקרים מצאו כי צריכה קבועה של הארוניה ברי  יכולה לסייע במגוון גדול של מצבים בעקבות תכונות אנטי דלקתיות ואנטי ויראליות עוצמתיות. כולל דלקות במערכת השתן אשר החומר הפעיל המסייע בהתמודדות איתם נמצא בריכוז גבוהה מאוד בארוניה ברי .

רמות האנטיאוקסידנטים בפרי ובמיץ הארוניה ברי נחשבות לגבוהות ביותר מכל עולם הפירות והאוכמניות לפי מדד "ORAC" המודד את ספיגת חומרי התזונה ונוגדי החימצון בגוף, כך הוכתרה הארוניה בעיני רבים כמלכת האוכמניות. נוגדי החמצון הם חומרים אשר מקטינים את תגובות החמצון של חומרים אחרים ע"י הסרת הרדיקלים וסיוע באיזון הפיכת חומרי תזונה לשומן בטני, נותן לארוניה ברי ערך כפול כאשר הוא מעודד חילוף חומרים המאפשר הקלה בשמירה על המשקל הרצוי באמצעות השפעה על הורמון ה"רסיסטין" הקשור ברעב.

פרי הארוניה ברי נחשב כמזון- על (SuperFood) בשל הריכוז האדיר של נוגדי החמצון אך גם בשל תכולת הביו – פלבנואידים הגבוהה שבו (Vitamin P) הנודעים ביכולתם להילחם בתופעות שליליות בגופנו ובעיקר בעליית רמות הסוכר (הארוניה ברי היא בעלת ערך גליקמי נמוך), הכולסטרול והשומנים בדמנו. בנוסף ויטמין זה נודע כמגן על התאים בגופנו וממעכב התפתחות מוטציות אפשריות בתא וכך עלול לתרום לאי – התפתחותן של דלקות וכתוצאה מזה לאי התפתחותן של מחלות כרוניות אשר משפיעות על רבים.

הארוניה ברי נמכרת בארץ גם בצורתה כמיץ מרוכז, ללא תוספים, ללא סוכר וללא חומרי שימור וזוכה להצלחה גדולה בקרב הצרכנים,מומלץ לשתות 20-30 מ"ל מיץ ארוניה ברי טבעי בשילוב עם כוס מים, סודה, מיץ טבעי או עם המזון,  ולחזור על הפעולה כפעמיים ביום.

בימים אלו הגיע לשוק אורניה ברי בצורתה כפרי יבש בעל טעם חזקת מתקתק ועפיץ האופייני לאוכמניות יער. הפרי מיובש מפירות טריים בלבד וללא תוספים, כך שאנחנו נהנים מפרי טעים ומלא בכל היתרונות הבריאותיים המדהימים של הארוניה ברי.

כדי ל"שחרר"" את הטעמים הנהדרים של אוכמניות הארוניה ברי מומלץ לאכול אותה : אחרי השריה קצרה, בבישול ובאפיה, בתה, בשייקים ובקוקטיילים, כתוספת מתקתקה לסלט, פירות יבשים או עוגות ובכל דרך שאוכלים אוכמניות אחרות.

מומלץ לאכול  10-15 גרגירי ארוניה ביום כל יום ו \ או 20-30 מ"ל מיץ ארוניה פעם-פעמיים שביום.

ניתן למצוא ב: עדן טבע מרקט, טיב טעם, רשת ניצת הדובדבן ובחנויות טבע, תבלינים ומזון מובחרות. כשר פרווה בהשגחת רבנות קנדה ובאישור הרבנות הראשית לישראל.

הפצה בלעדית-" אימפורט 4 יו" – 09-9580522

aronia 2

 אז מה יוצא עוזר לנו השימצושד בארוניה בריי

תמיכה בסכרת וכולסטרול גובה

מדענים מצאו מספר תרכובות ספציפיות במיץ הארוניה, כמו: חומצה קפאית, כלוריד קיאנידין-3-גלקטוסיד, דלפינידין, מלדבידין. הימצאות תרכובות אלו בכמות גדולה בארוניה הם אכן בשורה מרשימה בתחום. הארוניה ברי ידועה כמכילה המון פלבנואידים אשר שילובם עם תרכובות ספציפיות אלו יכולות לגרום לאפקטים אנטי באקטריאלים, אנטי ויראלים ואנטי סוכרתיים. התרכובות ידועות כלוחמות בהיווצרות חסימות עורקים ומורידות כולסטרול רע בדם. בנוסף, הם גם מגינות על הכבד מרעלים ומזרזות את יכולת הכבד להיפטר מהם. בחברה הסוכרתית, יותר מתמיד, של ימינו התרכובות הללו עוזרות להוריד את רמות הסוכר בדם ולהביא לשיפור משמעותי ביכולת הגוף לייצר אינסולין טבעי.

תוצאות מחקר השפעות ארוניה ברי על סכרת:

מחקר  שנעשה במחלקה האנדוקרינית של האונ' הרפואית בפלובדיב- בולגריה, בדק האם משקה הארוניה יכול להוות כחלק מטיפול משולב לחולי סכרת מסוג 2. נבדקו קבוצת מחקר שמורכבת מ-16 נושאי סכרת תלוית אינסולין ומ-25 נושאי סכרת שאינם תלויי אינסולין. לאחר שמדדו את מידת הגלוקוז בדם של הנבדקים, ביקשו לצרוך מיץ ארוניה ברי תחת צום (כדי למנוע השפעה זרה על רמות הסוכר). הממצאים מראים באופן מובהק כי בתהליך של 3 חודשים ישנה ירידה משמעותית של רמות הגלוקוז בדם.

ארוניה ברי לשמירה על משקל בריא ונכון

חלק ניכר מתכונות הצמח הבא לידי ביטוי במחקרים, היא סיועו האפשרי במניעת אגירת השומנים בגוף ובכך להקל על שמירה של המשקל הרצוי. מהמחקר הוסק כי ייבוא סדיר של פלבנואידים אל הגוף יעניק פעילות מטבוליזם נגד פחמימות ושומנים באופן מוסדר וכן ייצב את לחץ הדם. לאחר צריכת המיץ במשך 60 יום רמת הורמון הרסיסטין שונתה לטובה (הורמון היורד כאשר אדם רעב ועולה כאשר הוא סובל מהשמנת יתר) השתנה לטובה. במשקה המרוכז אין תוספי סוכר או חומרים משמרים המעכבים את המטבוליזם.

אנטי-דלקתי

בשנים האחרונות הפרי וגידולו בעולם הפך רחב ומטופח בשל הציפייה לו בעולם, בעוד גם בתחום המדע הצליח לסקרן בשל נתוני הפיגמנטים העזים שלו. הארוניה-ברי הוא פרי בעל מקור מרבי של אנטי אוקסידנטים הידועים ביכולתם להגן על הגוף ועוזרים במניעה של דלקות שגרתיות התורמות לרוב למיני מחלות כרוניות בהתפתחותן. המיץ עצמו מכיל פיגמנטים טבעיים רבים (אנתוציאנינים) אשר זמינותם בתפריט בישראל די דלילה.

נוגד דלקות במערכת השתן

נשים רבות (וגם גברים) מכירים את התופעה המעיקה והפתרון עלול להיות טמון בארוניה ברי.

החומר הפעיל בחמוציות המסייע לטיפול בדלקת דרכי השתן, נמצא בריכוז גבוה יותר באופן ניכר בארוניה ברי. החומר הפעיל אינו מאפשר לחיידקי ה E.COLI להיצמד לדפנות דרכי השתן ולכן החיידקים נשטפים החוצה.מחקר שנעשה בבית חולים בארה"ב מצא כי הצורכים מיץ ארוניה ברי בקביעות נטו לסבול פחות ובעוצמה פחותה מדלקת במערכות השתן.

בעלת טעם נהדר ואפשרויות שימוש מגוונות

הארוניה ברי גם בצורתה כמיץ וגם בצורתה כאוכמנייה היא בעלת טעם נהדר, אך בגלל שבשני המקרים מדובר על האוכמנייה בצורה טבעית וגולמית, הטעמים עלולים להיות מעט חזקים, לכן מומלץ למהול כ 20-30 מ"ל מהמיץ בכוס מים, סודה או מיץ טבעי ולשתות לחיים, את המיץ ניתן להוסיף גם לשייקים, סמותיס, סלטים ולבישול (הפיגמנטים הטבעים שבו נשמרים נהדר גם בבישול.

את האוכמנייה המיובשת של הארוניה מומלץ מאד לצרף לכל שייק בריאות, תבשילים, קינוחים ואפילו לתה, טעמה המתקתק כאוכמנייה (וללא גל סוכר מוסף וערך גליקמי נמוך), יכול לשדרג בצורה בריאה הרבה מנות.

שיפור אלסטיות העורקים וזרימת הדם

כחלק מסגולות המרפא הרבות שנחשפו בצמח ניתן לראות בין היתר כי הפוליפנול המרוכז בארוניה נמצא במחקרכ יכול לסייע בהאטת חסימת של עורקים בכך שהוא משמר את האלסטיות שלהם ועל רמות הפלזמה בדם המסייעת גם היא במניעה.

סיוע בעיכוב אפשרי של מחלת האלצהיימר והדימנציה (שטיון)

במחקר ספרדי שבו נבדק תרכיז הארוניה-ברי בשילוב עם מיץ לימון נמצא כי הצריכה של שניהם יחד, עוזרת לעכב התפתחות של ניצני אלצהיימר ומחלת הדמנציה.

סיוע לצימצום תופעות הלוואי של אימון גופני

חוקרים מצאו כי צריכה קבועה של מיץ ארוניה אחרי אימון מצמצם משמעותית תופעות כמו דלקתיות בשרירים וירידת רמות הברזל בדם, אחרי אימון מאומץ.

תמיכה במערכת העיכול

ארוניה יכולה לסייע בהקלה על כיבים ונגעים מדממים ולתומוך בפעילות מערכת העיכול.

צילום ומתכונים: דפנה בר שדה – יועצת קולינ\רית

שייק בריאות על בסיס ארוניה ברי

aronia 3 aronia 6

מצרכים

  • 2 בננות בשלות

  • 4\1 כוס אוכמניות ארוניה יבשות מושרות במים

  • 1 כף זרעי צ'יה

  • 4\1 כוס מים

  • חופן עלי נענע טריים

  • 4 קוביות קרח

טוחנים בבלנדר את כל המצרכים ונהנים משייק בריא וטעים שקשה להפסיק לשתות אותו.

למתקדמים, נמומלץ בחום למרוח מעט דבש \ מייפל אמית בקצה הכוס ולפזר אבקת קקאו,

 
קאפקייק עם אוכמניות ארוניה ברי

aronua 1

צילום ומתכונים: דפנה בר שדה – יועצת קולינ\רית

לקאפקייק

  • 110 גרם חמאה רכה

  • 4\3 כוס סוכר

  • 2 ביצים

  • 2\1 1 כפות קמח

  • 1 כפית אבקת אפייה

  • קורט מלח

  • 4\3 כוס חלב (אפשר גם חלב סויה)

  • 4\1 כוס אוכמניות ארוניה ברי מיובשות

לקצפת : מיכל שמנת מתוקה ו 4 כפות סוכר.

אופן ההכנה:

מחממים תנור על 180 מעלות.במיקסר, מערבבים חמאה וסוכר יחד ומוסיפים ביצים בהדרגה.

בקערה נפרדת מערבבים קמת אבקת אפייה ומלח

למיקסר (עם החמאה הסוכר והביצים) מוסיפים בהדרגה את תערובת הקמח והארוניה,

מוזגים את הבלילה לתבניות קאפקייק ואופים 20 דק.

להכנת הקצפת מקציפים במיקסר מיכל שמנת מתוקה וסוכר

לאחר שהקאפקייקס מתקררים מעט מזלפים את הקצפת.

 ארוניה מדגאסקר ליברה 

aronia 7

צילום ומתכונים: דפנה בר שדה – יועצת קולינ\רית

רום וקולה זה אחד המשקאות האהובים ביותר על פני הפלנטה, טוויסט של ארוניה ברי מוסיף לו עומק,

אופי והרבה טעם חזק ומקורי שישאיר את האורחים שלכם צמאים לעוד ורודפים אחריכם עבור המתכון.

רכיבים:

  • 20 מ"ל רום (עדיף כהה)

  • 30 מ"ל קולה

  • 10 מ"ל קמפרי

  • 20 מ"ל מיץ ארוניה ברי

  • 5 מ"ל תמצית וניל אמיתית

  • לקישוט: פלחי תפוח ומלאי יד של אוכמניות ארוניה מיובשות אורגניות