כותרות אחרונות
Search

ארגון BSA פועל מול ספקיות שירותי ענן המפרות זכויות יוצרים של חברות תוכנה

עם הגידול בשימוש במחשוב ענן: ארגון BSA פועל מול ספקיות שירותי ענן המפרות זכויות יוצרים של חברות תוכנה

השימוש במחשוב ענן הולך וגדל. עסקים וארגונים רבים מעבירים פעילויות לענן, חוסכים בהוצאות רכישה, ועוברים למודל תשלום לפי שימוש במשאבי חומרה, אחסון, קישוריות וגם תוכנה.

לפי תחזיות מורגן סטנלי, ההוצאה העולמית על שירותי ענן תגדל מ- 70 מיליארד דולר בשנת 2012 ליותר מ- 141 מיליארד דולר ב- 2019. לפי תחזיות החברה, מכירות מוצרים מבוססי ענן של חלק מחברות התוכנה יגיעו בשנה זאת ל- 30% מהכנסותיהן.

עו"ד ערן גלזר ממשרד נעמי אסיא עורכי דין ועורכי פטנטים, המייצגים את ארגון BSA  בישראל, אומר: "המגמה בשוק התוכנה השתנתה לחיוב בהקשר של שירותים מבוססי ענן. כיום שירותי ענן נתפסים כבטוחים מבחינת אבטחה והגנת המידע, ותפיסת השירות כאמין בקרב ציבור המשתמשים גוברת. חברות התוכנה מעודדות כיום את השימוש בשירותי ענן על ידי עריכת מנויים לשימוש על פי הצורך והפצתן של התוכנות להורדה חוקית גם ברשת האינטרנט".

BSA | The Software Alliance, הינו ארגון מייצג מוביל של תעשיית התוכנה העולמית. ארגון ה- BSA הוא שיתוף פעולה של חברות בינלאומיות המשקיעות מיליארדי דולרים מדי שנה, על-מנת לפתח פתרונות תוכנה המניעים את הכלכלה ומשפרים את החיים המודרניים. באמצעות יחסי ממשל בינלאומיים, אכיפת זכויות קניין רוחני ופעילויות חינוך, ה- BSA מרחיב את אופקי העולם הדיגיטלי ובונה אמון וביטחון בטכנולוגיות חדשות המניעות את העולם הדיגיטלי קדימה. עם החברות בארגון BSA בישראל, נמנות בין השאר: Autodesk, CNC Mastercam, Microsoft, Siemens PLM, Adobe, PTC .

 

ארגון BSA המבצע פעילויות אכיפה נגד חברות ובתי עסק אשר מפרים את זכויות היוצרים של חברות התוכנה, גילה כי בעוד הלקוחות משלמים לספקיות שירותי הענן עבור השימוש בתוכנות עסקיות לניהול פעילותם, הרי חלק מספקיות שירותי הענן לא מדווחות ולא מחזיקות במלוא הרישיונות עבור התוכנות שהן מעמידות לרשות הלקוחות, ובכך מפרות זכויות יוצרים של חברות התוכנה ועוברות על החוק.

עו"ד נעמי אסיא, היועצת המשפטית של ארגון BSA בישראל – צילום: יח"צ

עו"ד נעמי אסיא, היועצת המשפטית של ארגון BSA בישראל, אומרת כי התופעה קיימת גם בישראל, והארגון פועל מול ספקיות שירותי מחשוב ענן שלא מסדירות כנדרש את רישיונות התוכנה שלהן, לרבות הגשתן של תביעות משפטיות. לפי החוק בישראל, חברות ועסקים שמפרים זכויות יוצרים של חברות תוכנה עשויים לשלם פיצוי ללא הוכחת נזק בסך עד 100,000 ₪ לכל כותר תוכנה המפר את זכויות היוצרים של חברות התוכנה.

 

הפעילות מול ספקיות שירותי מחשוב ענן מתקיימת במקביל לקמפיין של ה-BSA  שכולל משלוח מכתבים ופניות טלפוניות לבעלי חברות ועסקים, הנקראים לבצע בדיקות רישוי תוכנה ולהסדיר מידית את השימוש בהן. במסגרת פעילות האכיפה של הארגון, יוגשו תביעות נגד חברות ומנהליהן המשתמשים בתוכנות ללא רישוי כלל או ללא רישוי מתאים.

 

מדובר גם במי שמשתמשים ביישומים המיועדים לשימוש אקדמי בלבד בעוד הם גוף מסחרי, או הממשיכים להשתמש בתוכנות שנועדו לתקופת ניסיון בלבד.

 

לרשות בעלי עסקים ומנהלי ארגונים עומדים מטעם ה- BSA יועצים מומחים, המסייעים לארגונים למפות את התוכנות ולבדוק חוסר התאמת הרישוי הקיים מול מצאי התוכנות בארגוניהם. במקביל יכולים בעלי העסקים לפנות ישירות לספקיות התוכנה או למפיצים מהם קנו את התוכנות, ולבקש שיבצעו עבורם את הבדיקה.

 

עו"ד נעמי אסיא, אומרת כי יותר משליש מכלל התוכנות שפועלות בארץ במגזר העסקי אינן חוקיות, והנזק המצטבר למשק מכך מוערך במאות מיליוני דולרים. בין החברות אשר נפגעות מנזקי השימוש הלא חוקי בתוכנות והפועלות בישראל במסגרת פעילות BSA: אוטודסק (Autodesk) , אדובי (Adobe)  ועוד.

 

לדברי עו"ד אסיא, בשנים האחרונות הוגשו תביעות רבות נגד חברות ששילמו פיצויים גבוהים בהתאם לחוק, ובנוסף נאלצו לרכוש גם את התוכנות עצמן. "עוגמת הנפש מהחשיפה של חברה ומנהליה כמפירי חוק, עולה במקרים רבים על הפיצוי הכספי שהחברה משלמת. אני לא מכירה מנכ"ל שרוצה להיתפס עם תוכנות ללא רישוי ולהיתבע. שנים לאחר מכן, כל חיפוש עליו או על החברה בגוגל יעלה מיד את כל הפרטים על השימוש בתוכנות הלא חוקיות. זו הסיבה לכך שברוב ההנהלות יש מודעות לנושא, וכשמסבים את תשומת לבן הן נענות ונכנסות  להסדרי רישוי במקרים רבים מופתעים לדעת כי שימוש לא חוקי בתוכנות חושף אותם לווירוסים, נוזקות, התקפות סייבר, זליגת מידע, ואף מסכן את לקוחותיהם".

 

מנהלים יכולים לבדוק כאן האם בעסק שלהם נעשה שימוש בתוכנות חוקיות:

http://bsa.org.il/