כותרות אחרונות
Search

אוליבייה סאפין, סגן נשיא, תעשיית ניידות ותחבורה, דאסו סיסטמס על תחבורת העתיד

יוצרים את חוויות התחבורה של העתיד

מאת אוליבייה סאפין, סגן נשיא, תעשיית ניידות ותחבורה, דאסו סיסטמס

 

הדרך היחידה לחזות את העתיד היא ליצור אותו. בעידן הנוכחי של היפר-קישוריות, מה טומן בחובו העתיד של תעשיית הרכב?

לפני  שלושה דורות, נסיעה ברכבת פתחה עולם חדש של ניידות, רק כדי להיות מוחלפת חצי מאה לאחר מכן על ידי מכוניות להמונים. תרבויות שלמות שהתרגלו לנוע בכרכרות, אופניים או ברגל, נדרשו לדמיין את עולמן מחדש.

t&m 1

כעת, מכוניות ומוצרי אלקטרוניקה צרכנית תאחדים כדי לשנות את התפיסה המסורתית של נסיעה ברכב, עם יצירת חוויות ניידות ללא תקדים סביב האופן בו צרכנים משתמשים ומתקשרים עם מכוניות.

רכבים אוטונומיים אמורים להיות זמינים לציבור בשנת 2020, והתחזית היא ש- 80 אחוז מהחדשנות ברכבי העתיד, תגיע ממערכות משובצות הממוקדות בבטיחות, בידור וביצועים. בני אדם יעשו יותר מאשר רק לנסוע במכונית: הם יצפו בסרטים, יאכלו ארוחה או יעבדו, והכל תוך כדי נסיעה למקום אליו הם רוצים להגיע.

t&m 2

הפנייה של יצרנים לצרכנים, דורשת הבנה מקיפה של יכולותיהם וצרכיהם מעבר לנהיגה. הדבר מעורר השראה בתעשיית הרכב – או בקרב ספקי ניידות כפי שניתן לכנות אותם, כדי ליצור שותפויות עסקיות וטכנולוגיות חדשות, תוך פיתוח סטנדרטים טכנולוגיים ותעשייתיים חדשים.

בתערוכות הגדולות ביותר לאלקטרוניקה צרכנית יש היום מתחם ייעודי לטכנולוגיות של נהיגה אוטונומית, מניעת התנגשויות ותקשורת רכבים. יצרני רכב משקיעים בבינה מלאכותית, ומהנדסי רכב מצטרפים לחברות אלקטרוניקה צרכנית.

כאשר אנו מדמיינים מחדש את ניידות העתיד, היא מעלה מספר שאלות: האם נהיה מסוגלים ליצור מכונית מותאמת אישית עבורנו?  האם אנו יכולים להתקדם מעבר לרכבים עם אפס פליטות מזהמים, לצורה של תחבורה אשר תומכת בסביבה באופן פעיל? מה עם מכוניות חכמות היכולות לתרום לבטיחות אישית? מה אם היצרנים המרכזיים יהפכו למנגנוני שלטון אשר ימנעו קולות, ריחות או גורמים אחרים אשר מזיקים לקהילות, בדומה לחוקים נגד עישון? ובהקשר של התלכדות זאת, כיצד יכולים ספקי ניידות להאיץ את קצב החדשנות שלהם, אשר היה סמלה של תעשיית האלקטרוניקה הצרכנית בעשור האחרון?

t&m 4

פלטפורמה דיגיטלית שיתופית יכולה להשפיע על הדרך בה ספקי ניידות יוצרים חוויות עתידיות אלה דרך חדשנות חברתית, מנהלים מורכבות הנדסית, מייצרים סימולציות של השפעות סביבתיות, מנתחים ביג דאטה (כמויות עצומות של נתונים) ומבינים את תפיסות "התמונה הגדולה". הדיגיטציה של הידע מתעלת את המידע הנדרש לצורך תכנון, הנדסה ושיתוף בפרויקטים מורכבים.

חדשנות חברתית מאלצת ספקי ניידות לחקור מחוץ ל"אזור הנוחות" שלהם, ולערב  בתהליכים צרכנים או אפילו תעשיות אחרות, כגון אלקטרוניקה צרכנית. זה מסיר מחסומים ארגוניים רשמיים, ומאפשר איסוף תובנות מקהילות פנימיות וחיצוניות. צרכנים יכולים להיות מעורבים מאוד בתהליך היצירה מלכתחילה, באמצעות חוויות תלת ממד וירטואליות בשלב התכנון, כדי להציע דרכים חדשות להבנה ואימות של טעמים ומגמות.

t&m 5

מינוף ביג דאטה מזרז יצירת חוויות ניידות מותאמות אישית, ומשפר פיתוח שירותים או מוצרים. עד שנת 2020 צפוי מספר החיישנים להגיע ל- 200 בכל כלי רכב, והכמויות הגדולות של נתונים בהם מספקות רמות חדשות של משוב בזמן אמת, כך שספקי ניידות יכולים לפרש טוב יותר התנהגות של צרכנים. יתר על כן, ניתן לרתום מידע זה באופן דיגיטלי, בשילוב נתונים חיצוניים מרשתות חברתיות, כדי ליצור תכונות מותאמות אישית או לכוונן ביצועי נהיגה.

בהינתן הקישוריות המוגברת, ספקי ניידות צפויים גם לתרום באופן יזום לשְׁלוֹמוּת (Well Being) של הצרכן. דרישות לתיעוד מצבו הבריאותי של נוסע וניתוח נתונים הנובעים מכך, יכולים להוביל להפצת ריחות מרגיעים ברכב, עיסוי המונע כאבי גב או קרישי דם, או חיבור מידי למומחה רפואה במקרה חירום. יצירת ועיבוד נתונים אישיים בפלטפורמה דיגיטלית, יכולים לאפשר לספקי ניידות להציג מודלים עסקיים אשר מעלים "יתרון באמצעות טכנולוגיה" לרמה חדשה.

t&m 3

כדי להאיץ חדשנות. ספקי ניידות יכולים גם לשלוט ולפשט תהליכי פיתוח וייצור מורכבים. הדרך הראשונה להשיג זאת, היא באמצעות קישור בין חלקי הארגון – תכנון עם הנדסה; מכניקה ותוכנה עם פיתוח של אלקטרוניקה משובצת; בחינה ואימות עם מכירות ושיווק – בסביבה דיגיטלית אחידה.

הדרך הבאה היא אימוץ אסטרטגיה של מודולריות, במסגרתה חברות יכולות לעשות שימוש חוזר בחומרה, תוכנה, פונקציות משובצות סטנדרטיות ומודלים קיימים, כדי לשפר יעילות הנדסית ולהפחית סיכוני פרויקטים ועלויות. אובייקטים מודולריים חכמים, המטמיעים את ההתנהגות של מערכות מורכבות, מאפשרים בחינה ותיקוף וירטואליים של המאפיינים הפונקציונליים והפיסיים בשלב מוקדם במחזור הפיתוח. לדוגמא, זה עשוי להיות קריטי כדי לעמוד בדרישות ספציפיות ולהימנע מהחזרות מוצרים (recall) יקרות.

היבטים סביבתיים הפכו כבר מזמן לחלק מהדאגות של עולם הרכב, והנהגים מצפים היום לרכבים עם צריכת דלק יעילה, שיהיו ידידותיים לסביבה, וזאת ללא ויתור על ביצועים. עם חובות רגולטוריות שונות ברחבי העולם, פלטפורמה דיגיטלית מאפשרת לספקי ניידות לנהל מורכבות רגולטורית, לבנות מודלים ולבצע סימולציות של התנהגות, כדי להציג איזון אנרגטי ואת ההשפעה האפשרית של תכנון רכב על הסביבה.

t&m 4

הצורך בהגברת הבטיחות של נוסעים והולכי רגל, ממשיך להניע חדשנות עתידית. פלטפורמה טכנולוגית אשר בונה מודלים ומבצעת סימולציה של רכב ו"מערכת של מערכות" מורכבת עוד לפני בניית האב טיפוס, יכולה לסייע לזהות בעיות אפשרויות מוקדם בשלב התכנון. גישת "יעד אפס ליקויים" זו מתבססת על אימות בתלת ממד, שימוש בתהליכים מומלצים ובתבניות תכנון קיימות, ושיתופיות בין המו"פ, הנדסה ותחומים נוספים, כדי להשיג אופטימיזציה של תהליכים, מרעיון עד להרכבה הסופית.

יצרניות רכב רבות מתבססות היום על ידע הנדסי במערכות מתקדמות עם חדשנות חברתית, כדי לספק נקודות מבט מרשימות חדשות לגבי ניידות אוטונומית בכבישים עירוניים. על מנת להבין את ההשפעה המלאה של חדשנות, יצרנים יכולים להרחיק אל מעבר להיבטים פיסיים, טכנולוגיים והתנהגותיים של כלי הרכב, ולבצע סימולציה של הרכב בתוך התמונה הגדולה יותר של מערכות גדולות יותר, כמו ערים חכמות.

קישוריות רבה יותר בתוך מכוניות ועם הסביבה שלהן, וכן דרישה מתמשכת לניידות מותאמת אישית, יפתחו הזדמנויות לחדשנים בתעשיית הרכב, כדי ליצור חוויות ניידות בעלות בידול. סביבות דיגיטליות שהנן שיתופיות, חכמות ואינטואיטיביות, יהיו מעבדות החדשנות ליצירת חוויות אלה.